Zamykam działalność gospodarczą Zakończenie działalności firmy może mieć różne przyczyny. Najczęściej dzieje się to, gdy firma nie osiąga oczekiwanych zysków. Bywa też, że przedsiębiorca napotyka na okoliczności, takie jak choroba, zmiana planów biznesowych lub wyjazd, które wymagają zakończenia działalności. Aby zamknąć firmę, należy wykonać kilka konkretnych kroków, nie wystarczy jedynie przestanie świadczyć usługi lub sprzedawać produkty. W tym artykule omówimy, jak prawidłowo przeprowadzić proces zakończenia działalności gospodarczej.
Proces zakończenia działalności gospodarczej jest podobny do procedury jej rozpoczęcia. W obu przypadkach korzysta się z formularza CEIDG-1. Aby zakończyć działalność gospodarczą, w formularzu CEIDG-1 należy zaznaczyć opcję 5 w polu numer 01, czyli „wniosek o wykreślenie przedsiębiorcy z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej”. Należy pamiętać, że termin na złożenie tego dokumentu w urzędzie miasta wynosi maksymalnie 7 dni od daty faktycznego zakończenia działalności.
Jeśli nie chcesz marnować czasu stojąc w korkach, by dojechać do biura poszukaj innego rozwiązania. Polecam zatem nasz wirtualne biura we Wrocławiu, Poznaniu i Krakowie, zredukujesz koszty administracji i wynajmu
Warte uwagi: Kto musi złożyć PIT-6 ?
Po złożeniu wniosku CEIDG-1 w urzędzie gminy, konieczne jest również wyrejestrowanie się z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS). Automatycznie zostajesz wyrejestrowany jako płatnik składek (ZUS ZWPA). Musisz również wyrejestrować siebie i swoją rodzinę (ZUS ZCNA) oraz pracowników (ZUS ZWUA). Proces wyrejestrowania z ZUS należy przeprowadzić w ciągu 7 dni od zakończenia obowiązku ubezpieczeń.
Zamykam działalność gospodarczą
Rozliczenie PIT i VAT
W związku z zakończeniem działalności gospodarczej, należy przygotować spisy z natury w celu rozliczenia podatku dochodowego PIT i VAT. Konieczne jest także przygotowanie zestawienia towarów, środków trwałych i wyposażenia, które pozostają na stanie firmy w dniu jej zakończenia. Warto zaznaczyć, że zamiar sporządzenia spisu z natury trzeba zgłosić odpowiedniemu naczelnikowi urzędu skarbowego. – Co najmniej 7 dni przed datą sporządzenia dokumentu. Spis z natury musi zawierać szczegółowe informacje. – Takie jak nazwa firmy, data sporządzenia, numer pozycji, opis towarów i innych składników, jednostka miary, ilość, cena jednostkowa, wartość, łączna wartość spisu oraz podpisy osób sporządzających spis i właściciela firmy.
Po sporządzeniu spisów, należy złożyć ostatnią deklarację VAT-7 lub VAT-7K . – W zależności od cyklu rozliczeń oraz deklarację VAT-Z w celu wyrejestrowania z VAT, jeśli byłeś płatnikiem tego podatku. Jeśli korzystałeś z kas fiskalnych, musisz wydrukować raporty dobowe i miesięczne oraz złożyć wniosek o dokonanie odczytu. Wyrejestruj także kasę. Odczyt kas fiskalnych przeprowadza się w obecności pracownika urzędu skarbowego.