Kiedy możesz zareklamować towar ? Naszym prawodawstwo wzbogaciło się o regulację dwóch unijnych dyrektyw. Cyfrowej oraz towarowej. Regulacje weszły w życie 1 stycznia 2023 roku.
Mowa tu o ustawie o zmianie ustawy o prawach konsumenta, ustawy Kodeks Cywilny oraz ustawy prawo prywatne międzynarodowe. Dyrektywa Towarowa wprowadza nowe zasady reklamacji i rękojmi konsumenckiej.
Po pierwsze, jeśli sprzedawca dostarczy nam towar i nie będzie on spełniał chociażby jednego z kryteriów umowy, to będziemy mogli skorzystać z rękojmi konsumenckiej. Jakie będziemy mieli z tego korzyści? Jeśli złożymy reklamację jako konsument lub przedsiębiorca na prawach konsumenta, to zadziała Ustawa o prawach konsumenta, a nie Kodeks cywilny. Jednocześnie, nadal obowiązują przepisy dotyczące rękojmi za wady wynikające z Kodeksu cywilnego przy sprzedaży w relacjach podwójnie profesjonalnych, czyli B2B.
Po drugie, wprowadzony zostały nowe zasady reklamacji. Każdy sprzedawca powinien się z nimi zapoznać. Nowe zasady zobowiązują w sprzedawcę, aby dostosować swoje sklepowe regulaminy w zakresie reklamacji do nowych przepisów ustawy o prawach konsumenta. Jest to nowelizacja zgodna z unijnymi dyrektywami.
Przeczytaj też: Dlaczego kobiety są słabsze na rynku pracy?
Jeśli nie chcesz marnować czasu stojąc w korkach, by dojechać do biura poszukaj innego rozwiązania. Polecam zatem nasz wirtualne biura we Wrocławiu, Poznaniu i Krakowie, zredukujesz koszty administracji i wynajmu.
Nowe zasady reklamowania
Nowe zasady reklamacji zwiększają zatem zakres odpowiedzialności sprzedawcy, jeśli chodzi o zgodność towaru z umową. Wszystkie kryteria dotyczące towaru muszą być spełnione. Brak chociażby jednego, upoważni kupującego go skorzystania z uprawnień wynikających z rękojmi konsumenckiej. Dotychczasowe przepisy dawały tylko 2 lata na dochodzenie roszczeń. Obecnie okres dochodzenia roszczeń z tytułu rękojmi przepisy wydłużyły do sześciu lat.
Musimy pamiętać, że dyrektywy towarowej nie możemy stosować do umów, z których wynika, że dostarczane są treści cyfrowe lub usługi cyfrowe. Zastosujemy je jednak do treści cyfrowych lub usług cyfrowych zawartych w towarach lub z nimi połączony. Są one bowiem dostarczane wraz z towarem na podstawie umowy sprzedaży. W praktyce często pojawiają się wątpliwości, którą dyrektywę zastosować. Eksperci Wyjaśniają, że treści cyfrowe lub usługi cyfrowe zawarte w towarach uznaje się, za objęte umową sprzedaży.
Przeczytaj też: Odszkodowanie a zadośćuczynienie
Towar z elementami cyfrowymi
Warto pamiętać, że do kategorii towarów z elementami cyfrowymi należą inteligentne sprzęty AGD i RTV, a także pralki, lodówki, który dopasowują temperaturę chłodzenia lub program do aktualnej zawartości lub zwyczajów użytkowników. Są to roboty odkurzające, multicookery czy piekarniki oraz telewizory wyposażone w sztuczną inteligencję. Mówimy także o smartfonach i tabletach – to także towary z elementami cyfrowymi.