odzież sportowa

Polski rynek odzieży i obuwia sportowego – We wrześniu 2020 roku opublikowano raport europarlamentu, z którego wynika, że aż 65% Polaków w ogóle nie uprawia sportu, nie podejmuje żadnej aktywności fizycznej. Taki stan Polacy motywują brakiem czasu, często brakiem motywacji i zainteresowania sportem. Pomału to się zmienia. Rośnie świadomość Polaków, jak duże znaczenie ma zdrowy tryb życia. Wielu rekompensuje sobie większą aktywnością miesiące w 2020 i 2021 roku, kiedy odwoływano zbiorowe imprezy sportowe, zamykano obiekty i placówki z powodu pandemii covid-19. Także GUS przedstawił wyniki swoich badań, przeprowadzonych pod koniec 2021 roku. Zwróćmy uwagę na fakt, że był to okres utrudnionego dostępu do siłowni, Hal sportowych, basenów. Uczestnictwo w sporcie lub rekreacji ruchowej deklarowało 38,8 osób( 46,4%, a w 2016 roku), udział regularny natomiast 120,6% osób ( 21,7%, a w 2016 roku).

Polski rynek odzieży i obuwia sportowego

Jaka była aktywność zajęciach sportowych w 2021 roku członków gospodarstw domowych?

18,2%– sporadycznie

12,8%– regularnie/często

7,8%, regularnie poza lockdownem

61,2%– nie uczestniczy.

Wśród Polaków ogromna większość wybiera jazdy na rowerze jako aktywność sportową. Kobiety częściej wybierają aerobik, fitness, gimnastykę, jogę i nordic walking, natomiast mężczyźni wolą grę w piłkę nożną oraz sporty siłowe i kulturystykę. Według GUS z lipca 2022 roku:

Rodzaj aktywnościProcent ankietowanychRodzaj aktywnościProcent ankietowanych
jazda na rowerze64,8%   jazda na rolkach, deskorolkach i tym podobne10,9%
pływanie34,2%jazda na sankach  10,6
ogólnorozwojowe zajęcia ruchowe25,5gra w szachy, warcaby9,7
piłka nożna15,7jazda na nartach  7,6
aerobik, fitness, gimnastyka14,6gra w siatkówkę  7,4
jogging, nordic walking  14%sporty siłowe i kulturystyka  7,1
taniec6,2%Tenis ziemny5,9%
Jazda na łyżwach5,4%gra w kręgle, wędkarstwo10%

Uczestnictwo w zajęciach sportowych wymaga zaopatrzenia w odpowiednią odzież i obuwie. Według danych GUS w 2021 roku wydatki na te towary poniosło tylko 29,7% gospodarstw domowych w Polsce, co daje 509 zł na jedno gospodarstwo.

Dystrybucja odzieży i obuwia sportowego

W Polsce mamy szeroki wybór sklepów w z artykułami sportowymi. Ich sprzedaż działa poprzez:

– sieci sklepów sportowych (na przykład Martes Sport, Sports Direct, Sizeer)

– sklepy Mono branżowe – zajmują się sprzedażą towarów tylko jednej znanej marki, na przykład Nike, Adidas, Puma, Reebok, 4F.

– stoiska sportowe w sklepach wielkopowierzchniowych – oferują sezonowy artykuły z niższego segmentu cenowego.

– ponad to specjalistyczne sklepy sportowe, na przykład rowerowe, snowboardowe, zlokalizowane zwykle Na małej powierzchni oferują sprzęt specjalistyczny z jakiejś dziedziny sportu.

– także internetowe sklepy sportowe

– co ważne Market place, to oferta sportowa wszystkich znanych marek od wielu sprzedawców(na przykład Allegro, Empik, Amazon, Zalando)

W Polsce dystrybucją odzieży i obuwia sportowego zajmuje się około 20 sieci sklepów. Do największych należą:

MarkaLiczba lokalizacjiMarkaLiczba lokalizacji
Martes Sport około360  Puma56
4F wraz z marką OUThorn około250Adidas38
Sizeer200Intersport35
50 Style150Nike31
Decathlon64  

Pod koniec kwietnia 2022 roku na liście MSWiA, które mówią o sankcjach znalazła się sieć Go Sport należąca do Rosjan. Na terenie naszego kraju miała 35 sklepów i sklep internetowy. Sankcje spowodowały zamknięcie tych lokalizacji. Innym aspektem są pandemia i lockdowny, które też miały swój wpływ na kształtowanie się sprzedaży. Ograniczyły dostęp do sklepów stacjonarnych, co było na korzyść sklepów internetowych. W latach 2020-2021 silnie rozwinęła się i ta forma sprzedaży. Ze względu na wygodę wielu klientów pozostało przy zakupach online. Eksperci przewidują, że po 2026 roku udział w sprzedaży internetowej artykułów sportowych może wzrosnąć do 43% wobec 36% w 2020 roku.

Sytuacja ekonomiczno -finansowa placówek sportowych w Polsce

Według obliczeń Statisty wartość rynku z artykułami sportowymi w 2021 roku wyniosła 659 milionów euro. Co więcej to wartość o 7,7% wyższa niż w roku poprzednim. Zwróćmy uwagę, że wzrost nastąpił także w przychodach branży. Osiągnęły ogółem 4,7 miliarda złotych przy kosztach działalności 4,4 miliarda . Co więcej wynik finansowy netto zwiększył się z 66 milionów złotych do 296 milionów. Zauważmy, że wynik ten poprawił rentowność sprzedaży netto. Ogólnie wiadomo, że popyt na artykuły sportowe uzależniony jest od pór roku i warunków pogodowych. Ponad to, aby zachować płynność sprzedaży sprzedawcy stosują wyprzedaż końcówek asortymentów w końcu sezonu wiosenno-letniego i jesienno-zimowego. Co istotne zachowują płynność, ale obniżają rentowność sprzedaży. Warto też zwrócić uwagę na stosunek marsz do asortymentu. Na przykład firma Intersport osiąga marżę na sprzęcie zimowym w wysokości 20%, natomiast na rowerach 30%, na butach 40%, Ale na odzieży nawet 50%.

Polski rynek odzieży i obuwia sportowego

Czynniki determinujące sprzedaż artykułów sportowych

Sprzęt sportowy i inne artykuły (odzież, obuwie) z tej branży nie są uznawane za podstawowe. Dlatego jej przychody uzależnione są przede wszystkim od siły nabywczej i konsumentów. Co więcej wysoka inflacja i zwiększone obciążenia kredytowe niewątpliwie działają na nastroje Polaków, potrzebę konsumpcji i w efekcie na kondycję branży. Co ważne Polacy obawiają się zwiększonych kosztów ogrzewania oraz energii elektrycznej w okresie zimowym. Dlatego eliminują wydatki na towary, które nie są dobrami pierwszej potrzeby. Jeśli dotyczą Cię kłopoty związane z inflacją zapewne szukasz oszczędności. Polecam zatem nasz wirtualne biura we Wrocławiu, Poznaniu i Krakowie, zredukujesz koszty administracji i wynajmu

Transakcje kartowe w 2022 roku

W Polsce ciągle jeszcze nie ma ciągłości zakupów towarów sportowych. Co istotne – jak wskazują transakcje kartowe klientów PKO BP, uzależnione są one najczęściej od sezonów. Ponad to w tym roku dołączyła do tego obawa przed drożyzna innych artykułów. W trzecim kwartale tego roku zanotowano najmniej transakcji kartowych w głównych sieciach sportowych niż w 2021 roku tego samego okresu. Wzrost tych transakcji nastąpił jednak w sierpniu i wrześniu. Podyktowane one były trwającymi jeszcze
wakacjami, bliskim nowym rokiem szkolnym oraz podwyżkami cen artykułów sportowych.

Przeczytaj też Rynek stali w Polsce

Sprzedaż odzieży i obuwia sportowego w bliskiej przyszłości

Statista podaję, że wartość polskiego rynku odzieży i obuwia sportowego (wraz dziecięcym) w 2021
roku wyniosła 1,52 miliarda euro. Co ważne branża spodziewa się dalszego wzrostu rynku w latach 2023-2026 do 2,34 miliardy euro. Jednakże badania koniunktury konsumenckiej i dwucyfrowa inflacja sugerują mniejszy optymizm. Należy, więc liczyć się ze spadkiem sprzedaży, gdyż ocena koniu który jest słabsza niż na początku pandemii. Ciągłe podwyżki cen artykułu spożywczych czy paliwa oraz energii elektrycznej z całą pewnością mogą sprawić, że konsumenci zrezygnują z Markowej odzieży sportowej i wybiorą tańsze zakupy w dyskontach czy supermarketach. Co istotne mimo nagromadzonych trudności branża sportowa patrzy w przyszłość z optymizmem. To za sprawą Polaków, którzy w 72% potwierdzają, że zdrowie jest najważniejsze wartością. Częściej więc odwiedzają lekarzy oraz stosują zdrowe odżywianie i uprawiają aktywność fizyczną kropkę Coraz bardziej zwiększa się dostępność do obiektów sportowych.
Innym czynnikiem tego optymizmu jest systematyczna konsolidacja w handlu odzieżą i obuwiem
sportowym. Dlatego też duże sieci sklepów będą zajmować pozycję małych nierentownych placówek. Branża planuje przede wszystkim inwestycje w rozwój nowych technologii cyfrowych i sprzedaż online.

Szukasz wirtualnego biura? Zerknij na strony naszych partnerów!

Wirtualne Biuro Poznań

Wirtualne Biuro Kraków

Szukasz czegoś we Wrocławiu?

Wirtualne Biuro Wrocław

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *