Rynek piekarniczo- cukierniczy w Polsce w latach 2020-2022 – Pandemia, która rozlała się na wszystkie kontynenty z początkiem 2020 roku, miała ogromny wpływ na gospodarki światowe. Dotknęła także branże piekarniczą.
W Polsce w 2020 roku produkcja pieczywa wynosiła 970 000 ton. Była niższa o 9% w stosunku do
2019 roku.– takie dane podaje Santander Bank Polska. Świeżego Pieczywa nie kupujemy na zapas jak
inny artykuły spożywcze. Dlatego producenci wyrobów piekarniczych boleśnie odczuli lock-down. W
kwietniu 2020 roku produkcja pieczywa spadła o 17%, w stosunku do marca. Drugi loc-kdown był
łagodniejszy, ale i tak w listopadzie produkcja była niższa o 8% niż w październiku.
Innym negatywnym czynnikiem dla branży piekarniczej był wzrost kosztów surowców w 2020 roku.
Według Ministerstwa Rolnictwa średnia cena pszenicy konsumpcyjnej wzrosła o 4%. Trend
wzrostowy nadal się utrzymywał i w początkach 2021 roku mąka pszenna piekarnicza była droższa
średnio o 15% w skali roku do roku.
Pieczywo na polskich stołach
Warto wiedzieć, że podstawową rolę w żywieniu Polaków nadal odgrywa pieczywo. Aż 98% rodaków deklaruje, że je
codziennie pieczywo. Na uwagę zasługuje jednak fakt, że od lat spada w Polsce spożycie tradycyjnego
pieczywa. W ciągu ostatniej dekady aż o około 30%. Ma to związek ze wzrostem zainteresowania
pieczywem wysokiej jakości. Polacy jedzą zdrowie. Ludzie szukają pieczywa wypiekanego na naturalnym
zakwasie, ciemnego, żytniego, razowego. Do łask wraca proso, komosa ryżowa, orkisz,, pszenica
samopsza.
Producenci mają też na uwadze klientów z różnymi alergiami i nietolerancjami, tymi którzy nie mogą
jeść glutenu, laktozy, soli, pszenicy. Światowa Organizacja Zdrowia podaję, że z alergiami
pokarmowymi ma kłopot ponad 20% ludzi na świecie. W Polsce w takich dorosłych jest około 4 do 8%
a dzieci i młodzieży 11 do 13%. Aż 10% Polaków unika glutenu.
W takiej sytuacji branża Piekarnicza coraz częściej stosuje zamienniki– pieczywo na bazie mąki
ryżowej kukurydzianej czy gryczanej, ze skrobią ziemniaczaną, z wysoką zawartością błonnika, ale też
bez mleka.
Według sondażu kantar TNS Polska Polacy lubią pieczywo:
Po pierwsze pieczywo białe – 41 %
Jako drugie pieczywo razowego – 24%
Po trzecie pieczywo z ziarnami – 28%
Ostatni jest chleb tostowy – 4%
Jakie pieczywo najchętniej jadają Polacy ?
chleb ciemny | 50% |
chleb biały pszenny | 47% |
kajzerki | 27% |
wieloziarnisty chleb | 13% |
bułki wieloziarniste | 5% |
chleb chrupki | 1% |
Gdzie kupujemy ?
dyskonty | 38% |
sklepy typu convenience | 22% |
supermarkety | 11% |
hipermarkety | 10% |
Rynek piekarniczo – cukierniczy w Polsce w latach 2020-2022 – Eksport w branży piekarniczej
Polska branża Piekarnicza w ostatnich latach się robiła sobie dobrą markę na rynkach zagranicznych.
Wyroby piekarnicze stały się istotnym towarem eksportowym. Na przykład w 2019 roku wartość
sprzedaży zagranicznej osiągnęła 1,8 miliarda euro; to o 11% więcej niż rok wcześniej.
W ostatniej dekadzie eksport wyrobów piekarniczych wzrósł ponad trzykrotnie. Branża notuje
regularnie wzrosty z każdym rokiem poprawia swoje wyniki. Interesujące jest to, że za prawie połowę
wartości tego eksportu odpowiada pieczywo cukiernicze. W latach 2010 do 2019 wartość tego
eksportu zwiększyła się o ponad 340%. Takie dane podaję sektor analityków Santander Bank Polska.
Polscy producenci piekarscy swoje wyroby sprzedają głównie na rynkach unijnych ( 80% ogólnej
sprzedaż). Spoza Unii Europejskiej, jeszcze do 2022 roku, największymi odbiorcami były: Rosja, Arabia
Saudyjska i Ukraina. Polskie wyroby piekarnicze trafiały do 129 krajów na świecie.
Przeczytaj też: Jak Polacy oceniają polską służbę zdrowia po pandemii
Cukiernictwo – piekarnia jak kawiarnia
Wzrost zamożności Polaków, zmiana trybu życia sprawiły, że coraz więcej rodaków i coraz częściej
sięga po wypieki i wyroby cukiernicze. Wydajemy na nie średnio 130 zł miesięcznie kropka zatem
znacznie więcej niż przed laty. Coraz częściej odwiedzamy kawiarnię, restauracje lodziarnie,
herbaciarnie. Według badań firmy Grow from Knowledge, aż 59% Polaków powyżej 15 roku życia
przynajmniej raz w roku odwiedziło lokal gastronomiczny.
Nie dawno na ulicach polskich miast pojawiły się piekarnie w formule kawiarnianej: ze stolikami, a przynajmniej ladą w witrynie. Co ważne można przy niej stanąć i wypić kawę. To nadaje nowy sens i funkcję piekarni jako miejsca, w którym można nie tylko zjeść lecz także spędzić czas.
Rynek piekarniczo- cukierniczy w Polsce w latach 2020-2022 – Gdzie najczęściej bywamy, byś zjeść coś słodkiego?
lokalne cukiernie | 54% |
Mc Donald’s czy Mc Cafe | 46% |
Grycan | 23% |
kawiarnie sieciowe | 20% |
cukiernia Sowa | 15% |
Warto zwrócić uwagę, że ponad połowa Polaków wybiera lokale cukiernicze i lodziarnie. Ponad to są to miejsca sprawdzone, w których znają wykorzystywane produkty. Mamy tu do czynienia z zasadą zaufania klienta do producenta. Na drugim miejscu znalazły się sieciowe cukiernie. To trend szczególnie w większych miastach, gdzie lokalizacja- centra handlowe i dostępność odgrywają dużą rolę
Czym kierują się Polacy przy wyborze wyrobów cukierniczych?
produkt na naturalnych składnikach | 63% |
produkcja własnej receptury | 55% |
obniżona zawartość cukru | 41% |
produkt ekologiczny | 25% |
brak glutenu | 10% |
brak laktozy | 10% |
Rynek piekarniczo- cukierniczy w Polsce w latach 2020-2022 – Intensywny rozwój branży
Wszelkich badań wynika, że rynek piekarniczo-cukierniczy w Polsce rozwijaj się bardzo intensywnie.
A to za przyczyną przede wszystkim wzrostu spożycia słodkich wyrobów piekarskich, na przykład pierników czy croissantów i drożdżówek oraz słodkich bułek. Jemy je nie tylko do kawy ale także coraz częściej także na śniadanie. Zauważmy, że w ciągu jednego roku sprzedaż pieczywa słodkiego wzrosła o 12%.
Warto wspomnieć, że trendem stała się tak zwana czysta etykieta. Zauważmy, że Polacy coraz częściej sprawdzają etykiety, zwracają uwagę na”chemiczne polepszacze”. Z tego względu producenci zainteresowani są produkcją wypieków, które nie zawierają glutenu, także wypiekami osłodzonymi czy wegańskimi. Swoją pozycję gruntują także produkty o silnych właściwościach prozdrowotnych – T’ak zwany superfoods, jak kurkuma, aronia,
kakao.
Wielu konsumentów zwraca uwagę na pochodzenie produktów. Co ważne zaletą staje się polska metka.
Co więcej wyznacznikiem trendów cukiernictwie stała się natura. W dodatku producenci, mając to na uwadze, starają się wykorzystywać surowce naturalnie wytwarzane, redukując surowce przetwarzane.
Ponad to nowym trendem w cukiernictwie jest stosowanie warzyw i różnego rodzaju ziół. To jednak z kolei przekłada się na smaki, coraz bardziej wyrafinowany w odbiorze.
Chleb pieczemy sami w domu
Warto wspomnieć, że coraz więcej Polaków codziennie lub od święta piecze chleb w domu. Po pierwsze mamy pełną kontrolę nad jakości tego, co jemy. Ponad to sprzyjają temu trendowi również rosnące ceny sklepowego chleba – Takie wnioski ma Pani Agnieszka Wasiak, dyrektor sprzedaży z Soligrano.
Szukasz wirtualnego biura? Zerknij na strony naszych partnerów!
Wirtualne Biuro Poznań
Wirtualne Biuro Kraków
Szukasz czegoś we Wrocławiu?