Pozycja małych sklepów w sierpniu 2022 – W tym artykule w poświęcimy nieco uwagi branży handlowej, która prowadzi sprzedaż detaliczną. Wydawać by się mogło, że zanik ograniczeń w działalności poprawi sytuację i spowoduje rozkwit w sektora handlowego. Tak się jednak nie stało. Przeciwnie. Od 2017 roku upadło najwięcej sklepów. Już w samym pierwszym półroczu 2022 roku sprzedaż detaliczna straciła 3 000 lokalizacji. Według danych zebranych przez Dun Brandst Sreet Poland dla „Rzeczypospolitej” sektor ten w 2013 roku obejmował 402,6 tyś. sklepów, a w 2022 roku już tylko 373 tyś. Jak przedstawia się liczba zamkniętych sklepów w poszczególnych branżach? Oto niektóre liczby:
- Spożywcze – 644
- Niewyspecjalizowane -532
- odzieżowe– 487
- Second handy-174
- Sklepy z dywanami-122
- Z farbami – 120
- Mięsne – 115
- Drogerie- 114
Statystyki pokazują, że najszybciej znikają z rynku małe sklepy ogólnospożywcze. Jest to tendencja, która od lat się nie zmienia. To samo dzieje się ze sklepami niewyspecjalizowanymi i odzieżowymi. Zniknęło także wiele aptek i second – handów. Dobrze natomiast prosperowały do tej pory prywatne piekarnie. Jednak rok 2022 pokazuje, że dobre lata się skończą. Duży wzrost cen żywności sprawia, że klienci coraz częściej wybierają dyskonty niż wyroby rzemieślnicze. Na polskim rynku istnieje niemal 30 branż handlu detalicznego. Tylko dwa typy sklepów z tych branż rozszerzyło liczbę swoich placówek. Są to sklepy z AGD – przybyło ich 54 oraz sklepy z artykułami medycznymi – przybyło 16.
Przeczytaj też: Jak się buduje w 2022 ?
Pozycja małych sklepów w sierpniu 2022 –
Prognozy analityków
Według analityku zmiany w handlu spożywczym będą następować i to w coraz większym stopniu. Skorzystają na tym rywale sieciowi, którzy ciągle otwierają nowe placówki. Na przykład Żabka otwiera rocznie ponad 1000 sklepów. Carrefour w 2021 roku otworzył ponad 20 sklepów. W 2022 roku chce uruchomić 170 lokali, z czego 150 będzie miało charakter sklepów osiedlowych w ramach umów franczyzowych. Jeśli chodzi o hipermarkety to analizy nie przewidują zmian w ich sytuacji. Mimo, że przyciągają klientów niskimi cenami i szerokim asortymentem, to wygoda tanich zakupów”za rogiem” wygra. Tym bardziej, że trzeba dojechać, a ceny paliw do tego nie zachęcają. Takim stanem handlu płacimy, niestety, za dwa lata pandemii Covid -19 i rujnujące lockdowny.
Silny Internet
Wszyscy analitycy, którzy bacznie obserwują branże handlową i przewidują jej przyszłość, zgodnie twierdzą, że najwięcej szkód wywołała pandemia. Zostaliśmy zamknięci w domach, a zakupy Trzeba było robić. Nastąpił więc silne zwrot w stronę handlu internetowego. Dlatego mieliśmy do czynienia z dużym spadkiem popularności sklepów stacjonarnych. Poznawszy siłę handlu internetowego, niemal wszystkie sektory sprzedażowe rozwijają inwestycje online. Wszystko wskazuje na to, że klienci Przyzwyczaili się do tej formy zakupów i tak szybko z niej nie zrezygnują.
W tej formie zakupów przoduje sieć odzieżowa. Sklepy CCC natomiast część swoich lokalizacji przekształca na placówki typu outletowego half price. Są jednak sektory, które mimo wszystko nastawiły się na rozwój sprzedaży stacjonarnej. Tu przoduje sprzedaż materiałów budowlanych i wykończeniowych. Tylko w 2022 roku sieć marketów Budowlanych Mrówka otworzyła osiem lokalizacji. W całej Polsce ma już 350 sklepów i planuję zorganizować 10 następnych do końca roku.
Jeśli szukacie wirtualnego biura zerknijcie na strony naszych partnerów!