Jak Polacy oceniają polską służbę zdrowia po pandemii ? – Wiadomo już od dawna, że publiczna służba zdrowia boryka się z ogromnymi trudnościami. Tak jest nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie. Pandemia wirusa SARS-COV-2 jeszcze bardziej obnażyła bezradność systemu ochrony zdrowia. Dwa lata walki z wirusem nie przyniosły żadnych pozytywnych rozwiązań. Pacjenci ciągle mają te same problemy.
Jak Polacy oceniają funkcjonowanie polskiego systemu ochrony zdrowia ?
bardzo źle | 23,6% |
źle | 28,3% |
dobrze | 17,1% |
bardzo dobrze | 3,8% |
27,2% pytanych nie potrafiło wybrać żadnej opcji. Po 2 latach pandemii aż 51,9% Polaków bardzo krytycznie ocenia sektor publicznej opieki zdrowotnej.
Co składa się na złą ocenę służby zdrowia ?
Raport firmy Procontent Communication pokazuje, także z czym najczęściej mieli trudności pacjenci. Kiedy w zastraszającym tempie rosła liczba zakażeń i kolejne szpitale przekształcano w covidowe, bardzo duża grupa chorych miała problemy z dostępem do lekarzy. Dotyczyło to lekarzy specjalistów jak i lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej. Dość duża liczba osób – 25,3% negatywnie oceniła jakość porad lekarskich. Na ten stan mogło mieć wpływ wiele czynników, na przykład delegowanie lekarzy do walki z Covid-19, co powodowało braki kadrowe i przeciążenie personelu medycznego pracą. Wprowadzono teleporady, a więc osobisty kontakt z pacjentem był rzadszy/
Przyczyny negatywnej oceny ochrony zdrowia wskazane przez respondentów
Po pierwsze długi czas oczekiwania do lekarzy specjalistów. Tą przyczynę wskazało, aż 61,1% badanych. Po drugie, 32% ankietowanych wskazuje na długi czas oczekiwania na prawidłową diagnozę. Kolejna przyczyna to długi czas oczekiwania na wizytę u lekarza pierwszego kontaktu – mówi o niej 31,4% respondentów. Inną wskazaną przyczyną są utrudnienia w dostępie do szpitali, wskazuje na nią 30,2% badanych. Duża część pytanych osób , bo aż 28,6 wskazała na ograniczoną dostępność do zabiegów operacyjnych. Ponad 1/4 badanych mówi o złej jakości porad lekarskich.. @3,7% ankietowanych, wskazuje na brak dostępu do badań profilaktycznych. Respondenci zwracają uwagę, także na brak empatii ze strony personelu medycznego, taką przyczynę wskazuje 18,7% % pytanych osób. Negatywny obraz polskiej ochrony zdrowia dopełniają ograniczenia i kolejki do zabiegów ambulatoryjnych (16,7%) oraz brak sprzętu i miejsc dla pacjentów z Covid -19 ( 7,6%).
Przeczytaj najpierw Rozwój elektromobilności w Polsce i Europie
Jeśli nie chcesz marnować czasu stojąc w korkach, by dojechać do biura poszukaj innego rozwiązania. Polecam zatem nasz wirtualne biura we Wrocławiu, Poznaniu i Krakowie, zredukujesz koszty administracji i wynajmu
Jak Polacy oceniają polską służbę zdrowia po pandemii ? – Podsumowanie
Badając ocenę poszczególnych obszarów opieki zdrowotnej, poproszono respondentów, aby wskazali, z którymi problemami zetknęli się osobiście w ciągu 2 lat pandemii. Tylko 13,5% badanych nie zetknęło się z żadnym problemem, ale inni wskazali na wiele problemów. Przede wszystkim oczywiście długi czas oczekiwania do lekarzy specjalistów – 52,7%. Potem długi czas oczekiwania na wizytę u lekarza pierwszego kontaktu – o takim problemie mówi aż 29% badanych. Polacy narzekają także, że w okresie pandemii długo oczekiwali na właściwą diagnozę – z tym problemem zetknęło się 27,3% , przy czym 26,4% podkreśla złą jakość porad lekarskich.
Powyższe dane wskazują, że polska ochrona zdrowia nie jest w dobrej kondycji. Aby dobrze funkcjonowała, potrzebne są zmiany systemowe. Ważnym obszarem jest konieczne odciążenie personelu medycznego i wsparcie go w komunikacji z pacjentem. W tym zakresie pomocne byłyby na przykład elektroniczne poradniki czy materiały edukacyjne dla pacjentów wydawane podczas wizyt u lekarzy. Usprawniłyby w części pracę lekarzy, a jednocześnie podniosły podstawową wiedzę pacjentów jak dbać o własne zdrowie, o profilaktyce, o terapii.
W ostatnich latach zaniedbano tak ważny obszar zdrowia personelu medycznego jakim jest zdrowie psychiczne. Badania wskazały, że wśród tej grupy zawodowej rośnie liczba przypadków depresji, stanów lękowych, bezsenności. Zatem zadbać trzeba o lekarzy i pielęgniarki, aby mogli zadbać i nas pacjentów. Należy stworzyć bazę materiałów psychoprofilaktycznych, dla białego personelu, zadbać o jego profesjonalne wsparcie, a przede wszystkim podjąć działania, by powiększyć kadrę medyczną.
Szukasz wirtualnego biura? Zerknij na strony naszych partnerów!
Wirtualne Biuro Poznań
Wirtualne Biuro Kraków
Szukasz czegoś we Wrocławiu?