Rozwój elektromobilności w Polsce i Europie – Europejski Zielony Ład obowiązuje także w Polsce. Jego celem jest całkowita redukcja emisji gazów cieplarnianych do 2050 roku.
Aby to osiągnąć, wiele zależy od branży motoryzacyjnej. Pakiet „Fit For 55” zakłada, że od 2035
roku do sprzedaży dopuszczone będą na terenie UE tylko samochody bez emisyjne. Co
spowodowało dynamiczny rozwój segmentu motoryzacyjnego. Także w Polsce widać duże
zainteresowanie samochodami elektrycznymi. W lipcu 2021 roku zarejestrowano w w naszym kraju
50.679 pojazdów bez emisyjnych nowych i używanych. W pierwszym półroczu 2022 roku liczba ta
zwiększyła się o około 13 000 sztuk. Jest to jednak poniżej 0,3% wszystkich samochodów
osobowych jeżdżących po naszych drogach.
Całkowicie elektryczne auta stanowią 49%, a pozostałe 51% to hybrydy typu plug in. W 2022 roku–
przez pierwsze 7 miesięcy – dało się jednak zauważyć zmianę w zakupie samochodu. Większy popyt
miały osobowe auta w pełni elektryczne. Był on wyższy o 67% niż w tym samym okresie ubiegłego
roku, natomiast Hybryd typu plag in przybyło tylko 15%.
Wśród Polaków największą popularnością w 2022 roku (od stycznia do lipca) cieszyły się samochody
BEV marki KIA 16% i Tesla 15%. Lista dalszych Marek przedstawia się następująco:
Rozwój elektromobilności w Polsce i Europie –
Wsparcie rządowe
W Polsce jak i na świecie, kryzys wywołany pandemią i wojną w Ukrainie spowodował spowolnienie
gospodarcze. Przedsiębiorcy Nie chcą podejmować decyzje inwestycyjnych, nie mając pozytywnego
obrazu na przyszłość. Niepewność przekłada się także na potencjalnych nabywców samochodów.
Cena nowych jak i używanych samochodów stale rośnie. Słaby złoty i rosnące koszty produkcji nie
podnoszą podaży. Ważne jest więc wsparcie zakupów pojazdów samochodowych bez emisyjnych.
Wzmocnienie go a nawet rozszerzenie na pojazdy używane. W Polsce powstał program” Mój elektryk
„. Może z niego skorzystać osoba fizyczna, ale też firma czy instytucja. W ramach tego programu
można otrzymać bezzwrotną dotację do zakupu nowego osobowego samochodu zero emisyjnego.
Dotacja wynosi 18 750 zł, a jeśli rodzina ma troje lub więcej dzieci ta dotacja zwiększa się do 27 000
zł. Dotacja obejmuje samochody, których cena nie przekracza 225 000 zł. Posiadacze Karty
Dużej Rodziny takiego limitu cenowego nie mają dekarbonizacja transportu wpłynie też na wzrost
udziału OZE w produkcji prądu. Wiele instytucji i osób prywatnych inwestuje w instalację
fotowoltaiczne. Celem jest obniżenie rachunków za energię elektryczną przesyłaną tradycyjnie, ale
przy okazji energia ze słońca zasili elektryczne auta.
Infrastruktura ładowania
Wzrastające ceny samochodów bez emisyjnych To nie jedyna bariera wpływająca na rozwój rynku
pojazdów elektrycznych. Wzrost sprzedaży w bardzo dużym stopniu uzależniony jest od
proporcjonalnego rozwoju publicznej infrastruktury ładowania. Już od trzech lat istnieje w Polsce sieć
publicznych ładowarek i ciągle się rozrasta. W ciągu tych trzech lat ich liczba wzrosła aż trzykrotnie.
Nie jest to jednak liczba zadowalająca.
Równocześnie wzrósł popyt na samochody elektryczne, co spowodowało duży tłok przy ładowarkach
i długie kolejki oczekujących. Na jeden punkt ładowania przypada aż 20 samochodów. To dwa razy
więcej niż 3 lata temu. Jeśli więc elektromobilność chcę upowszechnić na masową skalę, musimy w
przyspieszonym tempie rozbudować infrastrukturę ładowania w Polsce. Dynamiczny rozwój parku
samochodowego jest uzależniony od kilku, ale bardzo ważnych czynników:
- dofinansowanie ze środków publicznych,
- rozbudowa infrastruktury ładowania,
- wyrównywanie cen BEV i ICE,
- bogata oferta modelowa aut,
- postęp technologiczny.
Rozwój elektromobilności w Polsce i Europie –
Podasz samochodów elektrycznych w Polsce
W warunkach kłopotów gospodarczych a i rosnące i popularności aut elektrycznych powstaje
problem z podażą nowych pojazdów bez emisyjnych i z dostępnością używanych. Można to zauważyć
na najpopularniejszych platformach motoryzacyjnych. Na przykład serwis otomoto.pl w sierpniu 2022
roku oferował około 1100 samochodów w pełni elektrycznych. Rok wcześniej w tym samym okresie
prawie 1600. Rekordem 1700 ofert cieszył się październik 2021 roku. Stale jednak rośnie liczba ofert
nowych aut. W sierpniu 2022 roku było ich już 61%. Wobec wszystkich ofert na rynku.
Natomiast popyt na samochody uzależniony jest jak zwykle od ich ceny. W sierpniu 2022 roku za
nowy samochód elektryczny trzeba było zapłacić ponad 195 000 zł a cena używanego wynosiła w
granicach 154 000 zł najliczniejszą ofertę stanowiły samochody marki Audi – około 14% i Mercedes-
Benz-12%.
Dalsze miejsca zajmowały marki według wykresu
Jeśli nie chcesz marnować czasu stojąc w korkach, by dojechać do biura poszukaj innego rozwiązania. Polecam zatem nasz wirtualne biura we Wrocławiu, Poznaniu i Krakowie, zredukujesz koszty administracji i wynajmu
Przeczytaj też: „Polski rynek odzieży i obuwia sportowego”
Klienci mogą już wybierać spośród 35 różnych marek i ponad 90 modeli samochodów elektrycznych.
Niedawno na polski rynek wszedł też chiński samochód Polestar z kilkoma pozycjami.
Wpływ sektora motoryzacyjnego na inne firmy
Rozwój produkcji samochodów elektrycznych daje też możliwości rozwoju innych zakładów
produkcyjnych. Polskie firmy stały się głównym producentem baterii litowo-jonowych do pojazdów
elektrycznych. Eksportujemy na dużą skalę autobusy bez-emisyjne. Volkswagen Poznań przygotowuję
zakład do przyszłej produkcji Coddy o napędzie hybrydowym, natomiast Stellantis jeszcze w tym roku
zamierza otworzyć produkcję pierwszego z trzech nowych modeli samochodów z trzema różnymi
napędami. Warto przypomnieć, że fabryka w Tychach produkuje Fiata 500 i Lancię Ypsilon w wersji
mild hybrid.
Szukasz wirtualnego biura? Zerknij na strony naszych partnerów!
Wirtualne Biuro Poznań
Wirtualne Biuro Kraków
Szukasz czegoś we Wrocławiu?