Rozwój branży e-mobility Sytuacja na świecie daleka jest od zadowalającej. Pandemia Covid -19 a od lutego 2022 wojna w Ukrainie mocno zakłóciły panujące relacje na rynkach światowych, niemal wszystkich sektorów gospodarki. Przerwany został łańcuch dostaw, gwałtownie wzrosły ceny surowców, energii i logistyki. Mimo tych trudności większość koncernów motoryzacyjnych stara się utrzymać swoją produkcję, dzięki czemu osiąga dobre wyniki finansowe i może inwestować w rozwój produkcji. Aby pominąć kłopoty związane z dostawami niektórych komponentów, koncerny zwiększyły produkcję między innymi marki premium i samochodów nisko-emisyjnych. Starania koncernów wspierają rządy. Niemal wszystkie państwa członkowskie Unii Europejskiej zachęcają klientów różnymi rodzajami dopłat, wspierając tym sprzedaż nowych nisko-emisyjnych samochodów osobowych. W 2022 roku w Europie sprzedano 15% globalnej sprzedaży samochodów elektrycznych ( BEV), a 33% w segmencie hybryd.
Co decyduje o kupnie nowego auta ?
Czynnikiem decydującym przy nabyciu takiego auta jest przede wszystkim odpowiednia infrastruktura ładowania pojazdów. Brak rozwinięty infrastruktury może zniechęcić do zakupu takiego auta, Jest utrudnieniem w dłuższych podróżach, powoduje wydłużającą się kolejkę. W krajach Unii Europejskiej dostępnych jest obecnie ponad 307 000 publicznych punktów ładowania samochodów. Przodują: Holandia – 90,2 tysiąca punktów i Niemcy około 60 000 punktów. To połowa dostępnych punktów w całej Unii Europejskiej. Wschodnie kraje Unii Europejskiej w stosunku do zachodu mają bardzo słabo rozwiniętą infrastrukturę.
Perspektywa rynku aut elektrycznych
W ostatnich latach mamy do czynienia z powtarzającymi się często gwałtownymi zjawiskami pogodowymi. Jest to przyczyna ocieplenia klimatu spowodowana nadmierną emisją gazów cieplarnianych. Aby temu zapobiec przemysł samochodowy już dziś podejmuje starania właśnie przez produkcję aut bez emisyjnych, aby w przyszłości doprowadzić do dekarbonizacji transportu. Unia Europejska przyjęła cel redukcji emisji netto gazów cieplarnianych do 55% w 2030 roku wobec 1990 roku. Całkowitą neutralność zakłada osiągnąć w 2050 roku bez emisyjny transport ma być Ważnym czynnikiem w tym procesie. W ramach pakietu klimatycznego Komisja Europejska proponuje zaostrzenie redukcji emisji CO2 tak, bo nowe samochody osobowe i lekkie pojazdy użytkowe były w 100% bez emisyjne już od 2035 roku.
Przede wszystkim do rezygnacji z nabywania samochodu spalinowych Komisja Europejska chce nakłonić planowaną do wprowadzenia od 2025 roku nową emisję spalin Euro 7. Będą to wymogi bardzo rygorystyczne; z większą koszty produkcji aut z silnikiem spalinowym ( będą wymagane dodatkowe instalacje oczyszczające spaliny, w które mogą kosztować od 3000 do 5000 €). To zapewne zachęci klientów do nabywania samochodów niskoemisyjnych. Aby nastąpił wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych, potrzebna jest odpowiednia infrastruktura do ich ładowania. Eksperci Komisji Europejskiej oszacowali, że do 2030 roku musi powstać 6,8 miliona publicznych punktów ładowania. Będzie to ponad 22-krotny wzrost w ciągu najbliższych 8 lat. Powstał więc projekt rozporządzenia w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych ( AFIR). Projekt przewiduje, że stacja ładowania wzdłuż autostrad i dróg ekspresowych będą rozmieszczone nie dalej niż 60 km od siebie. Państwa członkowskie Unii Europejskiej mają tego dokonać już do 2025 roku.
Rozwój branży e-mobility –
Nowy cel
Następnym celem jest infrastruktura ładowania przy drogach sieci kompleksowej (TEN-T) i w węzłach miejskich. Niebagatelnym czynnikiem dla rozwoju motoryzacji bez emisyjnej, a tym samym zwiększeniu popytu, są ciągle testowane i udoskonalane wymienne akumulatory w autach elektrycznych. W dłuższych podróżach będzie e można je wymieniać bez oczekiwania na ładowanie. Koncerny motoryzacyjne ciągle prowadzą pracę nad zmniejszeniem masy i wydłużeniem zasięgu pojazdów elektrycznych. Obecnie koszt baterii to około 35% kosztów produkcji samochodów elektrycznych. Jak się kształtowała średnia cena baterii:
-2010 rok-1220 USD/kwh
– 2016 rok – 306 USD/kWh
– 2021 rok – 132 USD/ kwh
Przeczytaj najpierw Rozwój elektromobilności w Polsce i Europie
Jeśli nie chcesz marnować czasu stojąc w korkach, by dojechać do biura poszukaj innego rozwiązania. Polecam zatem nasz wirtualne biura we Wrocławiu, Poznaniu i Krakowie, zredukujesz koszty administracji i wynajmu
Rozwój branży e-mobility –
System wsparcia zakupów
Zwróćmy jeszcze uwagę na jeden czynnik, mający wpływ na większy popyt na samochody elektryczne. Rządy niektórych bogatych państw stworzyły system wsparcia zakupów tego typu aut. Po prostu dopłaciły. Obecnie w związku z kryzysem i gorszą koniu którą gospodarczą, pojawiają się głosy, że zrezygnują z tych dopłat, Jednakże, eksperci unijnej mają nadzieję, że rosnąca konkurencja w przemyślę motoryzacyjnym, pozwoli rządom na dalsze wsparcie przy zakupie aut beze-misyjnych. Także rząd USA przyczyni się do redukcji gazów cieplarnianych. Wydał bowiem ustawę o redukcji inflacji w ( Inflation Reduction Act).
Głównym jej czynnikiem będą ulgi podatkowe na inwestycje energii odnawialnej, termomodernizację domów i właśnie na zakup samochodów elektrycznych. Projekt ten zakłada wydatki 369 miliardów dolarów w ciągu 10 lat. Amerykanie będą mogli ubiegać się o zwrot nawet do 7,5 do 1000 dolarów. Dany pojazd musi być jednak wyprodukowany w USA w oparciu o surowce sprowadzane z krajów, z którymi Stany Zjednoczone posiadają umowy o wolnym handlu. Większość użytych komponentów będzie musiała być wyprodukowana na terenie tego kraju. Od 2022 roku na rynku europejskim pojawiły się elektryczne samochody chińskie. Zarejestrowano już 75 000 takich aut. Będą dużą konkurencją ze względu na niską cenę. Chińczycy ciągle podnoszą jakość swoich samochodów. Prognozy na przyszłość są bardzo śmiałe. Już w 2030 roku sprzedaż niskoemisyjnych samochodów może wynieść 47 milionów aut. Według analityków najszybszy wzrost sprzedaży nastąpi w Europie, w Chinach i w USA.
Szukasz wirtualnego biura? Zerknij na strony naszych partnerów!
Wirtualne Biuro Poznań
Wirtualne Biuro Kraków
Szukasz czegoś we Wrocławiu?